Velan perintä yksityishenkilöltä ja yritykseltä

Velan perintä niin yksityishenkilöltä kuin yritykseltäkin onnistuu helposti perintätoimiston toteuttamana. Rahoituspiste toimii yhteistyössä Suomen suurimman täysin suomalaisomisteisen perintäyhtiön kanssa. Palvelun hinnoittelu on velkojalle loistava: vapaaehtoinen perintä on velkojalle maksutonta, sillä perintäkulut veloitetaan velalliselta. Lähetä alla oleva lomake, niin saat yhteydenoton perintäalan ammattilaiselta.

Velan perintä: pääkuva

Luotettavaa perintää jo 30 vuoden ajan

Perintäkumppanin logo

Yhteistyökumppanimme on Uuva, joka on hoitanut laadukasta perintää 1990-luvun alusta alkaen. Palvelun avulla voit ulkoistaa velan perinnän kokonaisuudessaan Uuvan harteille, jonka ansiosta voit keskittää aikasi ydintoimintaasi.

Palvelu ei sisällä avaus- eikä kuukausimaksua. Vapaaehtoinen perintä on velkojalle maksutonta: lisäkuluja syntyy vasta siinä vaiheessa, jos siirrytään oikeudelliseen perintään (eli velalle haetaan tuomioistuimesta toimeenpanoperustetta). Lisämaksuja syntyy esimerkiksi haastehakemuksen laatimisesta (suppea haastehakemus = 35€) ja mahdollisesta lakimiesavun käyttämisestä. Huomiona kuitenkin sellainen, että mikäli perintä keskeytetään velkojan aloitteesta, niin tällöin myös vapaaehtoisesta perinnästä veloitetaan peruutuskulu.

Ota yhteyttä

1. Lähetä viesti

Velan perintä saadaan liikkeelle, kun otat ensin Uuvan asiakaspalveluun yhteyttä oheisen lomakkeen kautta. Saat mahdollisimman pian lomakkeen lähettämisen jälkeen yhteydenoton perintäalan rautaiselta ammattilaiselta.

2. Sovi toimeksiannosta

Keskustele tilanteestasi ammattilaisen kanssa ja selvitä avoimet kysymyksesi. Lomakkeen lähettäminen ei sido sinua vielä mihinkään, joten voit solmia toimeksiannon vasta niin halutessasi.

3. Lähetä saatavan tiedot Uuvalle

Perintätoimet voidaan aloittaa, kun lähetät asiakaspalveluun alkuperäisen laskun tai velan tiedot sekä saatavan perusteen. Perusteena voi olla esimerkiksi myyty tuote/palvelu, sopimus tai velkakirja.

Asiantunteva perintä parantaa kassavirtaa

Velan perintää ei kannata jättää satunnaisesti lähetettyjen maksumuistutusten varaan, vaan se kannattaa ulkoistaa ammattimaisen perintätoimiston käsiin. Tästä on monia positiivisia hyötyjä.

Oikein valitut perintätoimenpiteet

Eri tilanteet vaativat erilaisia perintätoimia. Usein on järkevää edetä systemaattisesti vapaaehtoisesta perinnästä oikeudelliseen perintään, mutta joissain tilanteissa asian sovitteluun kannattaa panostaa enemmän aikaa, kun taas toisissa jälkiperintään siirtyminen voi olla kannattavinta. Ammattimainen perintätoimisto osaa valita sellaiset toimet, joilla saatavan kotiuttamisen todennäköisyys pysyy mahdollisimman korkeana.

Oikea ajoitus

Ajoituksella on erityisen suuri vaikutus kassavirtaan. Itse silloin tällöin lähetetyt maksumuistutukset ovat ääriesimerkki tilanteesta, jossa yrittäjän oma kassa joutuu velallisen vuoksi turhalle koetukselle. Pitkässä juoksussa tämä tarkoittaa myös sitä, että velkojan kevyttä suhtautumista erääntyneisiin laskuihin aletaan käyttää hyödyksi.

Ei avaus- eikä kuukausimaksua

Perintäkulut veloitetaan suurimmaksi osaksi velalliselta, joka tekee perintäyhtiön käytöstä entistä helpomman valinnan. Mahdolliset lisäkulut tulevat takaisin tehostuneen kassavirran ja vähentyneiden luottotappioiden muodossa.

Uskottava toimija

Perintätoimisto on velallisen silmissä aina uskottavampi toimija, kuin yksittäinen yrittäjä tai yksityishenkilö. Velallinen tietää, että perintätoimisto käyttää kaikki mahdolliset keinot maksun saamiseksi - viimekädessä vaikka tuomioistuimen kautta.

Viestinnän moniosaaja

Perintätilanteet ovat luonteeltaan sen verran herkkiä, että viestinnän on oltava kunnossa. Kommunikoinnin on oltava asiallista, selkeää ja kunnioittavaa. Perintätoimien tavoite on kuitenkin pidettävä kirkkaana mielessä. Yhteistyökumppanimme toteuttaa lukuisia perintätoimeksiantoja joka ikinen päivä, joten myös viestintä on aina tilanteeseen sopivaa - tapahtui se sitten puhelimella, kirjeellä tai sähköpostilla.

Luotettava kumppani

Uuva on täysin suomalaisomisteinen perintäyhtiö, joka toteuttaa vuosittain lähes puoli miljoonaa toimeksiantoa. Lisäksi Uuva on Suomen Perimistoimistojen Liiton sekä Suomalaisen Työn Liiton jäsen. Uuvan kumppanina saataviesi perintä on luotettavissa käsissä.

Miten velan perintä etenee?

Ensin lähetetään maksumuistutus

Maksumuistutus lähetetään 7-14 arkipäivän kuluttua laskun erääntymisestä. Lähetyspäivä riippuu siitä, onko velallinen yksityishenkilö vai yritys. Ensimmäisen eräpäivän ylittyminen ei ole välttämättä vielä merkki mistään vakavammasta, sillä alkuperäinen lasku on saattanut hukkua tai velallinen on saattanut vain unohtaa maksaa sen. Maksumuistutus on kuitenkin syytä lähettää niin pian kuin se on mahdollista, jotta velan maksu ei suotta pitkity.

Maksumuistutusta seuraa maksuvaatimus

Maksuvaatimus lähetetään 7-14 päivän kuluttua maksumuistutuksen erääntymisestä. Jälleen aikaan vaikuttaa se, onko kyseessä yksityishenkilö vai yritys. Tähän vaiheeseen päätyminen saattaa jo kieliä maksuongelmista, sillä harvemmin laskun maksu unohtuu kahteen kertaan. Maksumuistutuksen lähettäminen onnistuu omatoimisestikin monesta laskutusjärjestelmästä, mutta viimeistään ensimmäistä maksuvaatimusta lähettäessä perintä kannattaa ulkoistaa perintäyhtiön käsiin. Jatkossa perimistoimien ajoitukseen ja toteutukseen on syytä kiinnittää tarkempaa huomiota, jotta velan takaisinmaksun todennäköisyys pysyy mahdollisimman korkeana.Velkojen perintä: kuvituskuva

Yksityishenkilöille lähetetään kaksi erillistä maksuvaatimusta, kun taas yrityksille niitä lähetetään yksi. Yrityksille lähetetään kuitenkin ensimmäisen maksuvaatimuksen jälkeen julkisuusuhkainen maksukehotus eli tratta. Tratan maksamatta jättäminen johtaa tratan protestointiin, joka tarkoittaa sitä, että yrityksen maksukäyttäytyminen tulee julkiseen tietoon.

Maksuvaatimusten jälkeen siirrytään oikeudelliseen perintään

Maksuvaatimusten maksamatta jättäminen on selkeä merkki vakavista maksuongelmista, mutta perintää kannattaa kuitenkin ehdottomasti jatkaa, sillä oikeudellisen perinnän avulla velalle voidaan saada vielä maksu. Oikeudellisessa perinnässä tuomioistuimelle laaditaan haastehakemus, jonka jälkeen asia viedään käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Tämän avulla velalle pyritään hakemaan toimeenpanoperuste, jonka jälkeen velka voidaan ulosmitata.

Ulosmittaus on viimeinen keino, jolla velalle haetaan maksua

Käräjäoikeuden päätöksen saamisen jälkeen saatavaa lähdetään perimään ulosoton kautta. Ulosotossa velallisen omaisuus ja tulot selvitetään, ja näiden pohjalta arvioidaan velallisen maksukyky. Ulosotossa voidaan esimerkiksi myydä velallisen kiinteää omaisuutta tai tuloista voidaan ottaa noin kolmannes velkojen maksua varten.

Luottotappioiden ennaltaehkäisy

Maksuajoista johtuvat viivästykset tuotteen tai palvelun toimittamisen ja maksun saamisen välillä ovat yrityksille merkittävä kassaa rasittava tekijä. Liian lepsu suhtautuminen perintätoimien aloittamiseen saattaa tarkoittaa sitä, että asiakkaat alkavat käyttää sinua pankkinaan – ja maksavat tarkoituksella laskunsa vasta kuukausien jälkeen. Tärkeintä on siis huolehtia siitä, että laskut laitetaan perintään, jos maksumuistutuksesta huolimatta velalle ei saada suoritusta. Tämän lisäksi myös seuraaviin kohtiin panostamalla voit vähentää luottotappioiden todennäköisyyttä.

Älä anna liian pitkiä maksuaikoja

Yritysten välisessä kaupassa laskulla myynti on yleinen tapa toimia. Laskuilla ei kannata kuitenkaan antaa liikaa maksuaikaa, jos se ei ole välttämätöntä. Maksuajan lyhentäminen 30 päivästä 14 päivään parantaa yrityksen kassankiertoa jo merkittävästi.Velan perintä: kuvituskuva

Suosi verkkolaskutusta

Verkkolaskut menevät perille hyvin pienellä viiveellä, eivätkä ne koskaan huku roskapostikansioon. Verkkolaskutusta suosimalla vältät siis laskujen hukkumisesta johtuvat viivästykset. Perintätoimien aloittaminen on myös helpompaa, kun voit olla varma siitä, että lasku on varmasti saapunut asiakkaalle perille.

Tarkista asiakkaan luottotiedot

Uusien asiakkaiden luottotiedot voi tarkistaa pientä maksua vastaan luottotietoyhtiöiden tietokannoista. Näin voit etukäteen varmistua siitä, että asiakkaalla ei ole jo aiempia maksuhäiriöitä taustalla. Tällaisille asiakkaille ei kannata myydä mitään laskulla, vaan kannattaa suosia etukäteismaksua.

Laadi sopimukset ja laskut oikein

Sopimukset ja laskut kannattaa laatia aina oikein, jotta asiakas ei reklamoi laskujaan muodollisista syistä johtuen. Reklamointi hidastaa ja vaikeuttaa velan perintää, joten epärehelliselle asiakkaalle ei kannata antaa tällaista helppoa syytä perinnän vaikeuttamiseen.

Usein kysytyt kysymykset

Voit laittaa perintään kaikenlaiset saatavat. Saatavan perusteena voi olla esimerkiksi velka, lasku, vuokrasuhde, palveluiden/tuotteiden myynti tai muut vastaavanlaiset sitoumukset. Velallisena voi olla joko yksityishenkilö tai yritys.

Ota ensin yhteyttä sivun ylälaidassa sijaitsevalla lomakkeella. Pääset tämän jälkeen keskustelemaan tilanteestasi perintäalan ammattilaisen kanssa. Perintä voidaan aloittaa, kun olette sopineet toimeksiannosta ja olet toimittanut alkuperäisen laskun tiedot ja saatavan perusteen asiakaspalveluun.